Om Regnbuen

Vuggestuen er en kommunal institution med p.t. 32 børn i alderen 0 – 3 år.

Vi har til huse på Cronborgvej 20, 9990 Skagen.  Vores vuggestue er indrettet med et stort fællesrum og tre grupperum, rød, blå og gul stue. Derud over har vi adgang til et stort motorikrum, hvor der er rig mulighed for fysisk udfoldelse.

Vi har gode faciliteter både ude og inde. Der er ikke langt til skov, hede og kolonihaverne hvor vi meget gerne går tur. Vi har Christiania cykler som vi bruger flittigt til at komme rundt i nærmiljøet og til kulturelle begivenheder som teater og biblioteket.

Børnene er opdelt på tværs af alder. Der er fast tilknyttet personale på stuerne, men det øvrige personale har et godt kendskab til alle børnene.

I Regnbuen er der fuld forplejning hele dagen. Køkkenet sørger for god og alsidig kost.

I vuggestuen etablerer vi gennem hele dagen pædagogiske læringsmiljøer, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, børneinitierede aktiviteter giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Vi arbejder med  hverdagens små rutiner som er utrolig vigtige for os, og særlig vigtige for vores aldersgruppe, så vi tager os tid til hverdagsrutinerne.

Vi har fokus på tryghed, nærvær og empati.

Det er vigtigt at barnet føler sig velkommen og set, når det kommer i vuggestuen. Vi har nærhed og kontakt med barn og forældre ved ankomst – og inddrager derefter det enkelte barn i fællesskabet i den øvrige børnegruppe.

Vi møder barnet med et syn på at det kan -  eller er lige på vej til at kunne. Vi støtter barnet verbalt og følelsesmæssigt ved at fortælle at vi er der til at støtte og hjælpe, hvis barnet bliver usikker.

Vi vægter et tæt samarbejde med forældrene, da det er dem der kender barnet bedst.