Information om smitsomme sygdomme

Generel information om smitsomme sygdomme

Virus og smitsomme sygdomme er en naturlig del af livet i en børnehave, vuggestue, dagpleje eller andre steder, hvor mennesker er tæt sammen. Men et højt niveau af smittespredning i institutioner og dagplejen belaster både børn, forældre og medarbejdere. Det gælder ikke kun ift. Covid-19, men ift. virus og sygdom i almindelighed.
Vi skal begrænse udbredelsen af smitsomme sygdomme af hensyn til den enkelte (det er aldrig sjovt at være syg) og af hensyn til de mennesker i samfundet, der er mest udsat og i størst risiko for at udvikle alvorlige bivirkninger eller følgesygdomme. Men et højt niveau af smittespredning kan også give udfordringer i forhold til at få hverdagslivet til at hænge sammen i den enkelte familie eller i institutionerne og dagplejen. Derfor er forebyggelse vigtig, og kun i fællesskab og med fælles indsats, kan vi hjælpe hinanden.
I institutionerne og dagplejen i Dagtilbudsområde Nord har vi fokus på smitteforebyggende tiltag. Vi har bl.a. fokus på:

• God håndhygiejne blandt børn og voksne
  • Udluftning og et godt indeklima
  • Rengøring af kontaktflader

At både børn og voksne bliver hjemme ved smitsom sygdom
I forældre har en vigtig rolle i at bakke op om vores smitteforebyggende tiltag. Det gælder både i forhold til at hjælpe jeres børn med at udvikle og fastholde gode vaner ift. håndhygiejne, bruge håndsprit når I afleverer og henter, og ikke mindst ved at holde jeres børn hjemme ved sygdom.
Syge børn og personale må ikke komme i institutionen eller dagplejen, og et barn med en smitsom sygdom må først komme i dagtilbud igen, når det ikke længere smitter. Barnet skal være rask – dvs. feberfrit og have upåvirket almentilstand - og kunne deltage i de aktiviteter det plejer, uden at kræve særlig omsorg eller pasning. Fx deltage i samling eller lege ude.
Det er ikke altid helt let at vurdere om børn er syge eller raske, og der er samtidig enkelte sygdomme, hvor barnet gerne må komme i institution, når behandling er påbegyndt. Derfor er I altid velkomne til at kontakte medarbejdere eller lederen i dit barns institution eller dagpleje, hvis I har spørgsmål.
Det er derudover vigtigt, at I informerer dagtilbuddet, hvis jeres barn er blevet smittet med en smitsom sygdom, da information om smitsomme sygdomme i dagtilbuddet skal formidles til øvrige forældre og personale. Dette vil naturligvis altid være i anonymiseret form hvor barnets navn ikke nævnes, medmindre andet aftales med jer.

I kan læse mere i Sundhedsstyrelsens folder Smitsomme sygdomme hos børn og unge, som I kan finde her:
I folderen kan I også læse nærmere om de regler og retningslinjer, der gælder i forhold til de enkelte sygdomme.