Dagplejen

Dagplejen i Dagtilbudsområde Nord består af 15 dagplejere i Skagen, 6 dagplejere i Ålbæk, 6 dagplejere i Strandby og 5 dagplejere i Elling. Hver dagplejer har 4 faste børn i alderen 0 til 2 år.

Vi ved, at det er en stor begivenhed, når I som forældre skal vælge den helt rigtige pasningsform til jeres barn. Vi håber, at vi her kan belyse de kvaliteter, der er i dagplejen og derved være med til at kvalificere jer til at tage jeres valg.

I dagplejen vil vi gerne kendes på, at vi skaber nogle fantastiske og magiske stjernestunder med jeres barn i gennem de første par år af deres liv. Vi tror på, at det er helt unikt, for små børn at blive afleveret til den samme voksen i hjemlige omgivelser hver dag, og så kunne sige farvel til den samme voksen igen om eftermiddagen. Det skaber en helhed i barnets første leveår og mulighed for en helt særlig og tæt relation, med dagplejeren og en lille gruppe af børn. Dagplejens styrke ligger i det hjemlige miljø og omsorg. Hermed er der fokus på, det nære, det tætte og trygge, hvilket giver det enkelte barn oplevelse af at være noget særligt. Vores dagpleje understøtter børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Dagplejerne er bevidste om børns udvikling og hvilke mål der i samråd med forældrene skal arbejdes med i forhold til barnets udvikling.

Når dagplejeren holder fri er der gæstepleje til barnet hos en anden dagplejer. En gang om ugen er der heldagslegestue for dagplejeren og hendes børnegruppe. Det giver børnene mulighed for, trygt samvær med flere forskellige voksne og giver hermed tryghed, når barnet skal i gæstepleje. Større grupper forbereder børn på livet i en børnehave.

I dagplejen Dagtilbudsområde Nord er der ansat to pædagogiske ledere, hvis opgave blandt andet er, at føre anmeldt og uanmeldte tilsyn i dagplejehjemmet og i legestuen. I samarbejde med afdelingslederne arbejder dagplejerne med styrkede pædagogiske læreplaner. Der er løbende kurser og efteruddannelse for dagplejerne.

Den pædagogiske leder deltager i kontaktmødet, som er den første kontakt mellem forældre og dagplejeren. Kontaktmødet foregår i dagplejerens hjem. Her formidler den pædagogiske leder en generel information om det at have sit barn i dagplejen – og samtidig får vi en dialog omkring jeres barns behov. Dagplejeren fortæller om hverdagen i Dagplejen og gensidige forventninger afstemmes.

Vi har i Dagplejen et tæt samarbejde med sundhedsplejerser, tale/hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter og psykologer, men altid kun I samråd med forældrene.

I Dagplejen vil vi gerne sammen med Jer som forældre sikre, at jeres barn trives godt og udvikler sig alderssvarende. Derfor har vi meget fokus på dialog og kommunikation. Mange misforståelser kan ryddes af vejen, når man taler om tingene og spørg endelig, når I undrer jer? Den mundtlige daglige kommunikation om barnets hverdag og trivsel giver den bedste ramme for, at Dagplejen forener en hjemlig ramme med en professionel pasningsform.

Vi følger barnets spor.......

Børn der går i et traktorspor